Je bekijkt nu Het digitale Afrika-archief van Harrie Leyten
fotograaf: Mathijs van Leeuwen

Het digitale Afrika-archief van Harrie Leyten

Harrie Leytens website over Afrikaanse cultuur, kunst en religie is een partner van Stemmen van Afrika

Wie is Harrie Leyten?

Harrie Leyten (1935-2023) was conservator voor Afrika van het Tropenmuseum in Amsterdam. Hij heeft er voor gezorgd dat je je in Afrika waant als je door het Tropenmuseum loopt. Hij heeft veel tentoonstellingen gerealiseerd, onder andere de bekende expositie eind 1989 “Wit over Zwart” over beeldvorming van Afrikanen in de westerse wereld, met het gelijknamige en nog steeds actuele boek dat erbij hoort van Jan Nederveen Pieterse. Zijn grote liefde was de kunst in Afrika, en zijn boek Moderne Kunst in Afrika (met Paul Faber) getuigt daarvan.

Het boek 'Moderne kunst in Afrika' door Harrie Leyten en Paul Faber

Na zijn pensioen promoveerde Harrie in 2015 op een proefschrift over Afrikaanse voorwerpen met kracht, waarin hij laat zien hoe Europese missionarissen, antropologen en museumconservatoren omgingen met bijvoorbeeld amuletten en spijkerbeelden, zoals deze Nkisi Nkonde uit Angola. In deze video legt hij zijn onderzoek uit.

Nkisi nkonde. Cabinda, Angola. H. 90 cm. [ Afrika Museum, Berg en Dal] (foto van afrikaharrieleyten.nl)

Wat vind je op de partnersite? https://www.afrikaharrieleyten.nl/

Harrie Leyten’s Afrika site bevat een schat aan gedetailleerde, Nederlandstalige informatie over de onderwerpen die Harrie gedurende zijn werk hebben bezig gehouden, zoals Afrikaanse volkeren, vrouwen, beeldtalen en religies. Je kunt er ook van alles leren over Afrikaanse kunst, bijvoorbeeld:

  • Kunnen wij spreken van een Afrikaanse kunstgeschiedenis?
  • Waarom noemen wij Afrikaanse kunst Kunst?
  • Wat bezielt de Afrikaanse kunstenaar?
  • Klassieke Afrikaanse kunst: materialen en technieken. 
  • Kunst en samenleving in Afrika. 
  • Dieren in de Afrikaanse kunst.  

Een onderwerp dat voor Stemmen van Afrika bijzonder interessant is, gaat over Afrikaanse beeldtalen. Hier legt Harrie uit hoe vrome spreuken op bussen ook politieke statements kunnen zijn, hoe de kleurrijke wikkeldoeken van stoffen onder andere gemaakt door Vlisco in Helmond een boodschap met zich mee dragen, net als de beeldende haardrachten van vrouwen, en dat de Ashantibeeldjes als goudgewichten een van de vele voorbeelden is om te communiceren door een spreekwoord uit te beelden.